17 juli 2014

Xterra och VM på Hawaii


Wiiiihooo! Xterra = brutal offroad triathlon har kommit till Sverige. Jag överlevde och ska nu åka till VM på Hawaii!


Jag har smygtränat inför Xterra de senaste veckorna, framförallt när jag var i Åre. Väl på plats i Stockholm och Hellasgården fick jag mig en överraskning - Xterra är tuffare än vad jag trodde! På ett bra vis förstås men jag var glad för att jag tränat teknisk åkning på mtb för annars hade jag nog inte klarat av att köra hela banan.

Det var 1500m simning, fördelat på två varv med uppstigning däremellan. Jag fick en kanonstart och hittade ett bra flow. Noterade bästa tid av alla damer för dagen (Kors i taket) Det var samtidigt den mest gruffigaste simning jag varit med om, många sparkar och slag, jag fick simglasögonen tilltrycka och blev översimmade från alla håll. Det var bara att ta för sig!

Ut på mountainbike 15km*2 varv. Skutt ut ur Hellasgården över två större stockar, sen var jag helt snurrig, pulsen var hög efter både sim och en första lång backe att forcera, in på stigen med första tekniska delen så ramlade jag två gånger, jag hade ingen styrsel i kroppen! Fick tagga ner för att kunna koncentrera mig. Jag forcerade fram över stock och sten och alla dessa rötter så att jag höll på att skaka sönder kändes det som. Skitkul faktiskt! Gav en god träningsvärk i armar och rygg efteråt.

Blev omcyklad av ganska många, vilket var frustrerande, men vad kunde jag göra. Jag körde mitt bästa. Kände mig relativt pigg ändå när cyklingen var klar och jag skulle ut på 10km löpning. Löpning var verkligen off-road och rena rama bergsklättringen på sina ställen. Svinroligt och apjobbigt! Till min förvåning så kom jag ganska tidigt ikapp flertalet av de som så snällt sagt hej och hejdå på cyklingen. Trixet var väl att jag i huvudsak sprang där många gick... En sak slog mig oxå, jag orkade inte känna mig trött för att all energi gick åt att se sig för och hitta bästa väg!

Ovetandes min placering när jag korsade mållinjen så kände jag mig överlycklig av att ha vågat köra Xterra och haft så kul ute på banan! Och att jag orkade tävla igen efter misären på SM tidigare...

Jag vann min klass och är därmed kvalad till VM på Hawaii i oktober.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar