24 november 2013

Falun Indoor Triathlon

Det lutar bra mycket i svängarna i Velodromen i Falun. Förra årets SM-vinnare Lousie Rundqvist (på bilden) och jag gjorde vårt bästa för att gå ikapp och stöta ifrån den grymma tjejen Vera, 15-år.
Tävlingen inleddes med 400m simning i Lugnets 25m bassäng. Nyhitflyttade Vera från Portugal visade vart skåpet skulle stå och simmade på 5.01. Vi andra gjorde vårt bästa för att inte halka efter för mycket till jaktstarten på cyklingen. Jag själv var dock ca 50sekunder långsammare i vattnet...förvisso en bra tid i nuläget för egen del.

Efter simningen förflyttade sig alla till Velodromen. Jag gick iaf ut som 2.a i jaktstarten, då hade ledaren Vera redan hunnit cykla ca 3 varv... Men det fanns en möjlighet att på 8km (42 varv) kunna gå ikapp. Jag och Lousie försökte samarbeta, men Vera visade stor mognad och lyckades hänga sig fast på hjul under de flesta attackerna. Dessutom så fanns det ju andra damer på banan som också gärna ville vara med i leken, så det var inte helt enkelt att vara taktisk.

Efter respektive åkares slutsignal så hade man 90 sekunder på sig att lämna banan (det tar ca 1,5 varv att stanna cykeln då den inte har några bromsar). Jag hade där lite tur eftersom de andra två tjejerna i topp,Vera och Louise tog för lång tid på sig, medans jag själv gjorde en klockren växling. Vera hade ändå så pass mycket marginal i tid att hon växlade först ut på löpningen 2km. Jag gjorde mitt bästa för att komma ikapp men lyckades tyvärr inte, även om jag hela tiden tog ifatt tid. Således blev det en 2.a plats=)

Deltävling 2 och 3 sker nästa år, då önskar jag att fler triathleter ifrån Skövde hänger på! Det är skitkul att träna i velodromen, det är som att åka berg- och dalbana över tiden=)




Solen skiner alltid i vackra Falun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar