15 december 2013

Den ultimata träningen

 

Tidigare i livet så var ridning min huvudsport. Det var träningar och tävlingar och stallet varje dag. Den tonårstid då man sover mest hela tiden har jag missat. På helgerna var jag i stallet kl 07.00 för att hinna med allt före klockan 10. När jag kom hem så hade kompisarna precis vaknat och jag kunde hänga med dem resten av dagen.

Efter gymnasiet så ryckte jag in i lumpen och tog en paus från ridsporten. Efter det så har jag försökt underhålla ridningen emellanåt. Och ridsport är fortfarande det bästa jag vet. När jag är klar med triathlon så vill jag skaffa egen häst!

Jag kan känna mig som den lyckligaste personen i hela världen bara av att skritta ut en sväng i skogen. För mig är ridning ett mycket bra alternativ till aktiv återhämtning. Jag släpper alla tankar och slappnar av när jag är i stallet. Jag älskar att gå runt och pyssla; mocka, förbereda utfodring, ryckta hästen mm. Jag glömmer alltid bort tiden när jag är i stallet och jag släpper automatiskt alla tankar som maler i huvudet.

Ridning är dessutom mycket bra träning, du får starka lår och stark bål. Du blir även stark mentalt eftersom du ska få ett djur på ca 400kg att göra som du vill. Nästan alla av mina kvinnliga kollegor i Försvarsmakten är hästtjejer och väldigt många framstående triathleter har sitt ursprung inom ridsport (t.ex. Lisa Nordén). Vi är tuffa brudar som är uppfostrade till ledare, vana att bli skitiga under naglarna och väldigt envisa.

Min framtidsdröm är att tävla i fälttävlan efter min triathlonsatsning. Det är också en allsidig sport och består av 3 grenar: dressyr, fältritt och banhoppning.


Vi får se vad framtiden bjuder på, än så länge är jag ganska nöjd över att få sitta på häsryggen då och då.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar