22 januari 2014

Badat med "The Great White"

Oj oj oj, jag har fått möta min fobi i livet - Haj! Och inte vilken haj som helst; Vithajen! Det var jättehäftigt och en grym upplevelse.
Det var Jens som kom på idén med att åka på en hajdykning i bur. Jag var inte alls förtjust i detta. När vi har pratat om det så har jag tänkt på alla värstascenarion som man sett från TV och You Tube. Även om vi skulle dyka i bur så tänkte jag att hajen kommer att försöka ta mig när jag ska gå i buren, eller dra loss den...

Sen sådär när vi bestämt oss för att faktiskt genomföra en "cagedive" så tänkte jag om. Om man som företag har sysslat med detta i 15år och tusentals har gjort detta före mig, så borde jag ju oxå överleva;) Samtidigt så är det nyttigt att möta sin rädsla.

Helt ofarligt är det ju dock inte. Vi fick skriva på 3 olika papper före vi steg på båten, samt genomgå en 30min lång säkerhetsgenomgång. Man fick verkligen inte klappa hajjen! (konstigt...!).

Vi åkte till Gansbaai och steg på en ganska så stor båt som tog oss 15min ut till sjöss, till en vik. Miljön var jättevacker! Berg, grönt och fina sandstränder. Jag har ju lätt för att bli sjösjuk och därför var jag snabbast på med våtdräkten och ville faktiskt självmant hoppa i med 1.gruppen i buren. Havet är tvärtom kallt på sommaren i Sydafrika, bara 14 grader, och lite svalka botar sjösjukan.

Eftersom sommaren är lågsäsong så var det inte säkert att vi skulle se någon haj, dessutom var vattnet ganska grumligt pga alger och "uppstormat" bottensegment. Sikten var bara ca 2m. Men redan efter en minut så dök det upp en stor hona framför buren, 4m lång! Det var så sjukt häftigt! Totalt såg vi 6 olika hajar, och de dök upp från ingentstans! De är ju mörka på ovansidan. Det såg vid första anblick ut som en väldigt fin vik att simma i, men totalt livsfarligt! Hajen hade full koll, svepte förbi buren, kikade på oss, nafsade lite och undersökte betet som var utslängt (fiskhuvuden för att sprida doft). När en annan grupp var nere i buren så typ la hajen sidan till och bonkade med kraft, en annan stack in nosen! Snacka om adrenalinkick!

Hela äventyret tog ca 4h. Vi fick frukost när vi kom dit, snacks på båten och lunch när vi kom i land. Det var verkligen en trevlig tur! Jag och Jens hade jättekul:)

Nu är jag inte "fobi-rädd" för haj längre, mest bara fascinerad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar