26 februari 2014

Funktionell Styrketräning


 
Jag vill slå ett slag för en av de roligaste, klurigaste och mest optimerade träningsform jag vet! (förutom ridning och triathlon då...)
På jobbet anordnas 2 pass i veckan med Funktionell Träning, det leds av anställd personal vid Skövde Garnison. Konceptet innebär styrketräning som är förberedande för att klara av de krav som ställs på oss. Träningen innefattar stora rörelser i alla rörelseplan (framåt, bakåt, i sidled och med rotation) med flera muskelgrupper involverade samtidigt. Det är mycket övningar för knäkontroll, höftböjare och stabiliserande bålmuskulatur.

I passet sker även inslag av pulshöjande moment med mkt hopp och ruscher; väldigt lekfulla sådana:) Jag brukar använda pulsklocka och är faktiskt uppe och snuddar på tröskelnivå. Med hög puls så övergår vi direkt i balans, t.e.x att stå på ett ben och se ut som en kaktus -  jägarns vilken utmaning! Jag har aldrig annars haft så mycket kramp i hålfoten och brännande känsla i rumpan. Och det är bra. För oss som ska kunna arbeta över lång tid med minst 15kg extra, i form av stridsutrustning, så är det jätteviktigt att vara stabil i kroppen. Störst behållning av träningen har jag dock fått i form av ökad rörlighet. Och senaste rön dissar ju stretch och förespråkar aktiv rörlighetsträning!



För att bli en bättre löpare, starkare soldat, förebygga skador, må och leva bättre så är FT otroligt effektivt! #svfm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar