17 mars 2014

Stötvågsbehandling

Letar ni efter det bästa stället i stan, för att få massage eller hjälp med obalans i kroppen? Då vet jag precis vart det ligger!

I ett vackert gult hus på Långgatan i Skövde finns ett fantastiskt bra Team med Lena i spetsen som både heter och utför Massage och Muskelbehandling.

Förra året drabbades jag av PFSS (patello femoralt smärtsyndrom) = smärta i knäet. Karaktäristiskt är att det är diffus smärta kring knäskålen. Vad det beror på finns det alldeles för många förklaringar till... I mitt fall så kunde jag inte springa på hela 4 månader :/ Jag kämpade mig igenom sommarens tävlingssäsong med rehab och kunde springa hjälpligt iaf. Jag jobbade stenhårt med knäkontroll, rörlighet och styrka i höfterna. Jag tog mig tillbaka till att springa obehindrat på asfalt men i kuperad terräng och på mjukt underlag tog det fortfarande tvärstop med "hugg" och värk i knäet.

Jag är ju som alla andra och letar efter svar genom Google. Faktiskt så fann jag på ganska långsökta vägar något som heter Stötvågsbehandling. Och till min stora glädje så finns denna behandlingsmetod i Skövde! på Massage och Muskelbehandling.

Det här med stötvågsbehandling är något magiskt. Det utförs via en applikator som med tryckluft genererar stötvågor. Stötvågorna går in på djupet och sätter igång kroppens läkningssystem. Stötvågsbehandling har visat sig ge väldigt bra resultat på följande:
  • Axelsmärta
  • Tennisarmbåge
  • Golfarmbåge
  • Hopparknä
  • Hälseneinflammation
  • Benhinneinflammation
  • Hälsporre
  • Löparknä
  • Trokanterit (smärta utsida höft)     

    Behandlingen är ofarlig. Det känns "olika mycket" beroende på smärtområde. Jag har framförallt behandlat mitt vänsterknä kring knäskålen, ca 5ggr och det tog ca 5min/tillfälle. Mig går att pusha hårt och vid några behandlingar grät jag nästan (knä sägs vara värst att behandla). Men jag ville genomlida detta för redan den första behandlingen gav positivt resultat. Det gör inte ont efteråt, för min del så kändes dessutom behandlat knä mer "välsmort" än det friska =)

  • Efter dessa behandlingar så kunde jag helt plötsligt springa i skogen igen! Fattar ni vilken frihetskänsla det är! Helt otroligt. Nu är smärtan borta =)

    Jag har precis "motat Olle i grind" och behandlat fötterna med stötvåg. Chockade kroppen i Sydafrika genom att gå i sommarskor; platta och tunna...fick känningar i plantar fasciit (hälsporre). Nu är även det bortblåst. Jag kan tillägga att stötvåg under fötterna gör inte alls ont, tycker iaf jag.

    Nu går jag återkommande till Lena på Massage och Muskelbehandling för att bibehålla balans i rörelseapparaten. Jag tar massage där och har även prövat akupunktur (skithäftigt och oj vad bra jag svarar på det).

    Tveka inte att unna er en bra massage eller pröva stötvågsbehandling!


    * passar på att tillägga att det är en kombination av flera behandlingsmetoder som ger bästa resultat. Jag går även hos Kiropraktor på Motoriken , sjukgymnast och när kroppen så kräver till Vårdcentralen City  som har en idrottskademottagning. Jag tycker att det känns tryggt att ha detta nätverk av kompetens att vända sig till vid problem. 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar