3 februari 2014

Jag tror jag förstår!

Är under utbildning på The Academy och läser mitt favoritämne:)

Jag har drömt om tillfället att läsa en tränarutbildning och har nu faktiskt börjat med det! Jag har ett fantastiskt bra jobb i Försvarsmakten, där fysisk prestationsförmåga är en arbetsuppgift och vi har som krav att träna minst 3h på arbetstid per vecka. Jag vill därför lära mig mera om träning, främst för min egen skull och för att kunna coacha arbetskamrater.

Således har jag då påbörjat en utbildning till personlig tränare (PT) på The Academy, som jag läser med stöd av kompetensutvecklingsmedel från jobbet. Fattar ni hur bra det är eller?!!! (dessa pengamedel finns att söka på de flesta arbeten och det är något man absolut borde ta sig en funderare över, oavsett vad man vill förkovra sig inom!).

Just nu läser jag den teoretiska grundutbildningen; anatomi och fysiologi. Det kan tros vara ett ganska torftigt ämne med en massa latinska namn, men lärarna på skolan är riktigt jäkla bra på att lära ut! -"Det är bara att sitta ner, luta sig tillbaka och åka med". Saker och ting bara fastnar i huvudet automatiskt.

Det är så coolt att förstå. T.e.x Utifrån att vi har gått igenom hur olika leder i kroppen fungerar så har vi kopplat in hur den muskel som har kontakt med just den leden fungerar., dvs vilka rörelser som kan utföras. Det har blivit en del aha! Okej, det är pga av detta rörelsemönster som jag ska träna muskeln på detta vis, eller stretcha på detta vis, och ja just det! Muskelfibrerna går i den riktningen och därför ska jag göra si eller så. Allt känns så logiskt och lärarna är skitbra på att koppla det teoretiska till praktiskt utförande - jag förstår vad det är vi gör när vi tränar! :)


Såhär hemma på kammaren har jag nu börjat fundera över vad det är för muskler som aktiveras när och hur vid simning. Jag behöver förbättra "pull och catch" i armtaget för att simma snabbare och nu kan jag fasiken förstå vad det är jag gör, eller ja, försöker göra iaf:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar