31 mars 2014

Förbättrad hållning

Jag och teammate Elisabet har inlett ett samarbete tillsammans med Hälsovästen
Detta är vi jätteglada över :-) Företaget Hälsovästen säljer produkter som hjälper till att förbättra din hållning.


En god kroppshållning är grunden för allt; det ger ett effektivare rörelsemönster och minskar överbelastning (smärta).

Jag har precis genomgått en utbildning till licensierad träningsinstruktör där vi har lärt oss att genomföra hållningsanalys och utefter det planera och instruera i styrketräning som stärker upp svaga biomekaniska länkar. Medvetenhet, styrketräning och rörlighetsträning är givetvis grunden för att skapa en god kroppshållning. Däremot tycker jag att det är positivt att komplettera med hjälpmedel, detta gör vi ju ständigt - vi använder t.ex. redskap för att utveckla simtekniken.

Jag själv upplever att jag kan bli väldigt trött och tappar hållningen; jag sitter framför datorn framåtlutad, jag jobbar framför kroppen i simningen och i den aeroformade positionen på cykeln så snackar vi definitivt en väldigt ihopkrupen hållning. Det är egentligen bara när jag springer som jag jobbar upprätt, tränar på gymmet eller står i givakt på jobbet;-) Jag är således lite stel i framsidan av kroppen. 

Jag tar därför hjälp av hälsovästen och gillar att använda den. Den påminner en om att bibehålla en bra hållning. Det finns flera olika varianter och just nu använder jag och Elisabet modellerna Active och Work.

Hur Hälsovästen fungerar:
"Axelremmarna drar tillbaka axlarna samtidigt som du får ett balanserat tryck av ryggplattan mellan skulderbladen". Västen skapar muskelminne och tillåter rörelse, men när hållningen fallerar, t.ex. axlarna åker fram så spänner remmarna emot. Västarna hjälper även till att stretcha framsidan av bröstet och sänka axlarna. Samma metod används ju vid ett brutet nyckelben med en sk åtta som ser till att nyckelbenet får utrymme att läka ihop på rätt plats...


Numera åker en väst på titt som tätt, både i träning, på jobbet och i vila. Jag tycker att det känns otroligt skönt att ha den på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar